menumenu
<-x- START MobileMenu.layout -x->
<-x- END MobileMenu.layout -x->
<-x- START BodyHolder.layout -x->
<-x- START MiniNavigation.layout -x->
<-x- END MiniNavigation.layout -x->
<-x- START Search.layout -x->
<-x- END Search.layout -x->

IAA 2012


Přední světový výrobce přípojných vozidel, německá společnost Schmitz Cargobull, představil letos v září na veletrhu IAA patnáct novinek. O té nejdůležitější, novém chladicím agregátu, ale i o situaci na českém evropské trhu s přípojnými vozidly jsme při této příležitosti hovořili s Ing. Michalem Žižákem, spolumajitelem společnosti EWT, s. r. o, která je výhradním dovozcem vozidel Schmitz Cargobul do České republiky.

 


 

Jaké byly vaše dojmy z letošního veletrhu IAA?
„Absolvoval jsem již dvanáctý ročník veletrhu IAA a opět se potvrdilo, že se jedná o výstavu, která nastiňuje budoucí trendy ve výrobě užitkových vozidel. Výroba vozidel má v Německu silnou tradici a silně ovlivňuje vývoj v automobilovém průmyslu, takže není divu, že německé firmy využívají domácí výstavy k masivní prezentaci svých novinek. Jedním z nových trendů, které byly na letošním ročníku IAA patrné, bylo zlepšování aerodynamiky vozidel, jež může vést ke snížení spotřeby pohonných hmot až o patnáct procent.
To představuje opravdu velkou úsporu a dopravci by ji velice uvítali. Aby jim však výrobci mohli nabídnout potřebné technické řešení, k tomu je zapotřebí i spolupráce zákonodárců. Ti nejprve musejí upravit legislativu tak, aby umožnila instalaci potřebných aerodynamických prvků, a tudíž povolit i větší celkovou délku souprav. Argument pro to, aby tak učinili, je ovšem velice přesvědčivý – snížila by se spotřeba vozidel, úměrně jí emise a doprava by se zlevnila a zefektivnila.“

Jak na tento trend reaguje Schmitz Cargobull?
„Schmitz Cargobull se aerodynamice vozidel věnuje dlouhodobě a na IAA samozřejmě svá řešení podrobně představil. Vedle toho se ale prezentoval i s významnou novinkou, s vlastním chladírenským agregátem. Mnohé návštěvníky sice tento krok překvapil, ale jedná se pouze o důsledné pokračování strategie vedoucí k postupnému převzetí zodpovědnost za celý návěs. Že je v tomto směru důsledný, dokázal již před několika lety, kdy uvedl na trh svou vlastní nápravu pro návěsy. Ta je dnes ve výrobě návěsů Schmitz Cargobull naprosto dominantní.“
 

Výroba nákladních vozidel, a zvláště návěsů dobře indikuje situaci v ekonomice…
„Je naprosto zřejmé, že k určité stabilizaci trhu došlo. Již v předchozích dvou letech byl patrný výrazný nárůst oproti rokům 2009 a 2010 a očekáváme, že letošní prodeje budou podobné, jako loni.
Prodej vozidel se tak dostal na úroveň, která je reálná a je přijatelná jak pro výrobce, tak dopravce. Co se týče konkrétně České republiky, zboží na export je v tuto chvíli dostatek a dopravci bojují pouze s importem. Spotřeba společnosti se totiž snížila a můžeme jen doufat, že brzy dojde ke změně a vytížení vozidel bude opět obousměrné.
I přesto je Česká republika pro Schmitze velice stabilním a perspektivním trhem. Je hned na druhém místě po Německu a za ní následuje Polsko. Velice dobře funguje také ruský trh a země Beneluxu, především Nizozemsko, dobré prodeje v posledních měsících vykazovala také Velká Británie.
Naopak horší situace je v jižní Evropě, protože trhy ve Španělsku, Itálii, Portugalsku či Řecku se buď zcela rozpadly, nebo jsou výrazně ochromené. To samozřejmě z dlouhodobého hlediska nevěstí nic dobrého, protože pokud ekonomiky některých zemí v jednotné Evropě zcela nefungují, musí se to dříve či později odrazit i jinde.“

Mění se nějak orientace zákazníků na konkrétní druh dopravní techniky? Roste třeba zájem o vozidla pro dopravu zboží pro automobilový průmysl?
„Celkově je prodej návěsů typu low deck v České republice oproti jiným zemím hodně vysoký a velký zájem je i o velkoobjemové stodvacetikubíkové soupravy. Mnoho firem používá rovněž návěsy pro přepravu ocelových svitků, což je všechno technika, která se používá právě pro přepravy v rámci automobilového průmyslu. Ale že by výrazně rostl počet dopravců, kteří o ně mají zájem, to si netroufám jednoznačně říci.
Co se týče ostatních segmentů, je vidět, že stavebnictví prochází velkou krizí. Sklápěcí návěsy se moc neprodávají a pokud ano, tak jsou to zejména vozidla pro zemědělce. Například řepa se přepravuje velkoobjemovými sklápěcími návěsy a tato technika má stabilní využití, avšak prodej klasických stavebních sklápěčů nyní v ČR prožívá těžké časy.
Jiná je však situace v prodeji návěsů určených pro dopravu potravin. Jsme rádi, že po loňských prvních pěti 14,5metrových vozidlech pro Tesco se nám letos podařilo získat dalšího zákazníka, jehož zaujaly výhody návěsů s větší kapacitou, společnost Hopi. Vozidla, která si objednal, se již vyrábějí. Potěšilo mě také, že česká legislativa je k tomuto řešení velice vstřícná. Kompetentní orgány si zřejmě uvědomují, že vozidla s větší kapacitou zvyšují efektivitu dopravy, a to při menší ekologické zátěži na životní prostředí. Šestatřicet europalet místo třiatřiceti, které dopraví běžný návěs, představuje zhruba desetiprocentní zvýšení kapacity a v podstatě umožňuje zredukovat deset jízd na devět.“

Přestože telematické systémy jsou využívány především pro komunikaci dispečinku s tahačem, Schmitz Cargobull byl jeden z prvních výrobců, kteří tuto techniku začali využívat i u přípojných vozidel…
„Telematické systémy jsou dnes naprosto běžnou součástí vybavení dopravních firem. U motorových vozidel značky Mercedes-Benz, která vedle přípojných vozidel v České republice také prodáváme, používáme systém FleetBoard. Ale nejsme na trhu jediní, i ostatní výrobci nabízejí svá řešení. Když dnes přijdete do dispečinku firmy, můžete vidět něco, co by ještě před patnácti lety každý pokládal za sci-fi – dispečeři na monitorech sledují, kde se v daný okamžik nacházejí jejich vozidla.
Co se týče návěsů, zákazníci monitorují pohyb zboží hlavně u zboží s velkou hodnotu, pro běžné přepravy se sledovací zařízení většinou nepoužívá. Avšak to se může radikálně změnit, protože náš nový chladírenský agregát Schmitz Cargobull bude mít i v základní výbavě telematiku, takže dopravce, když si ho zakoupí, bude moci sledovat pohyb zboží, jeho teplotu, funkčnost agregátu atd.“
 

Kvalitní technika a dobré vedení jsou pro chod firmy sice důležité, ale stále více se hovoří o dalším článku, o řidičích…
„I to je jedno z témat, na které letos reagoval německý svaz automobilového průmyslu VDA. Stejně jako české, tak i německé firmy se musejí nějakým způsobem vypořádat s nedostatkem kvalitních řidičů a s klesajícím zájmem o tuto profesi. Hodně se o tom mluví, ale již méně se pro nápravu stávající neuspokojivé situace dělá.
Myslím si, že práce řidičů by měla být atraktivnější i po finanční stránce, měla by se zvýšit její prestiž a především by měl existovat systém, který by umožnil přípravu na povolání řidiče u mladé generace.“

Již zmíněná prosperující přehlídka novinek, veletrh IAA, představuje velký kontrast k brněnské výstavě Autotec, která byla letos zrušena…
„Potěšila mě informace, že brněnské veletrhy by rády uspořádaly Autotec v roce 2013. Zřejmě se konečně poučily z toho, že není vhodné organizovat tuto výstavu ve stejném roce, kdy se koná IAA. Pro mnoho vystavovatelů je skutečně smysluplnější jít do Brna v době, kdy se v sousední zemi nekoná největší evropská přehlídka dopravní techniky. Již vícekrát jsem se v tisku zmiňoval, že Autotec pokládám za potřebnou výstavu, protože i když IAA je bez konkurence největší evropský veletrh, Česká republika si vzhledem k rozvinutému dopravnímu trhu vlastní výstavu zaslouží. Brno má podle mne stále šanci aspirovat na pořádání reprezentativní česko-slovenské výstavy. Pokud se tyto dva trhy spojí a organizátor vytvoří při vystavovatele zajímavou nabídku, která je příliš finančně nezatíží, mohl by se Autotec k všestranné spokojenosti opět oživit. Zájem o něj stále je a i v případě, že by brněnské výstaviště nakonec koupilo město Brno, bude v zájmu radnice, aby se tradice veletrhů nepřerušila, protože výstavnictví představuje pro město významný zdroj příjmů. Navíc brněnské výstaviště je nádherné, má i nové moderní reprezentativní haly a myslím si, že pokud se sejde dobrý termín se zajímavými cenovými podmínkami, je šance, že se veletrh Autotec opět oživí. To, že stávající koncepce hodně utrpěla krizí, nakonec může být i dobře, ovšem za předpokladu, že organizátor pochopí, že musí přehodnotit svou finanční politiku a vyjít vystavovatelům více vstříc."

 

 

 

 


 

Další novinky

27. Března 2020 - Provoz v omezeném režimu
08. Ledna 2020 - SBO
06. Prosince 2019 - PF 2020
strana:   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
<-x- START Menu.layout -x->
<-x- END Menu.layout -x->
<-x- START Footer.layout -x->
<-x- END Footer.layout -x->
<-x- END BodyHolder.layout -x->